Hamulce tarczowe sprawdzają się przede wszystkim tam, gdzie liczy się czas na szybkie wyhamowanie. Mówimy tutaj oczywiście o hamulcach hydraulicznych, różnica między v-break polega między innymi na większej odporności na warunki pogodowe.
Wyróżniamy dwa typy hamulców: mechaniczne oraz hydrauliczne. W hamulcach mechanicznych hamowanie odbywa się za pośrednictwem linki tak jak w przypadku hamulców v-break natomiast w hamulcach hydraulicznych odbywa się to za pomocą płynu hamulcowego .
W zależności od technologii wyróżniamy dwa rodzaje płynu hamulcowego :olej mineralny oraz DOT 4 (DOT 5.1) , przed jakąkolwiek ingerencją w hamulce hydrauliczne należy odczytać z klamki hamulcowej z jakim rodzajem płynem mamy do czynienia ponieważ zalanie układu złym płynem narazimy układ na rozszczelnienie ( rozpuszczenie uszczelek ) .
Kolejnym aspektem jest rodzaj mocowania zacisków hamulcowych:
Post Mount-Hamulec w systemie PM mocujemy bezpośrednio do ramy lub widelca.
International Standard-Natomiast w przypadku IS będzie potrzebny dodatkowy adapter, ponieważ zacisk wkręca się prostopadle.
W każdym z tych mocowań należy zwrócić uwagę na wielkość tarczy i dobrać odpowiedni adapter .
Rodzaje mocowań tarcz :
-Centerlock - tarcza nakładana na wielowypust piasty ,przykręcana jest nakrętką
-Mocowanie na śruby - tarcza przykręcana to piasty za pomocą 6 śrub Torx.
Piasty z mocowaniem centerlock można za pomocą specjalnego adapteru zamienić na mocowanie 6 śrub.
Następną rzeczą na które należy zwrócić uwagę to klocki hamulcowe :
-klocki żywiczne: (organiczne) zapewniają średnią siłę hamowania, jednocześnie nie zużywając nadmiernie tarczy hamulcowej. Nadają się bardziej do jazdy rekreacyjnej lub dla lekkich rowerzystów.
- klocki metaliczne: zapewniają dużą siłę hamowania, jednocześnie bardziej zużywając tarczę. Dlatego warto z takimi klockami, stosować dobre jakościowo tarcze. Metaliki wydzielają także dużo więcej ciepła niż żywiczne
-klocki półmetaliczne : klocki łączą klocki metaliczne oraz żywiczne. Nie zużywają tak tarczy, jednocześnie zapewniając dobrą siłę hamowania.